top of page

פוזמק - גרביים בעברית: כל מה שרציתם לדעת על גרביים



פוזמק

פוזמק היא מילת לעז עתיקה לגרב, שנלקחה במקור מהשפה הפרסית, ועדיין משומשת כתחליף למילה גרב. אליעזר בן יהודה, שידוע כמחייה השפה העברית, הציע חידוש למילה פוזמק בדמות המילה "גרב", אותה לקח מספר ויקרא בתנ"ך. המילה פוזמק נחשבת למשלב לשוני גבוה, ומשתמשים בה בכתיבה ספרותית או אקדמאית גבוהה. איך נזכיר "פוזמק" ברבים? צורת הרבים של המילה פוזמק היא פוזמקאות. האם כבר התחדשתם בפוזמקאות חמימים לחורף?

גרביים יפים או יפות?

גרביים ארוכים? גרביים ארוכות? המילה "גרב" נקלטה בלשון העברית כלשון זכר עוד מימי אליעזר בן יהודה, אך עם זאת, רבים ייחסו אותה ללשון נקבה. נוצר מצב של מחלוקת, ובמשך שנים רבות המילה "גרב" בעברית הטעתה אנשים רבים שהתקשו בסיווג הפריט כזכר או נקבה. אם אתם חלק מאותם אנשים שמתבלבלים מהסיווג המגדרי של המילה "גרב" - הסירו דאגה מליבכם; בחודש יוני 2021, האקדמיה ללשון עברית הכריזה כי מעתה יהיה ניתן לקרוא לגרביים בלשון נקבה וזכר גם יחד, ושתי דרכים אלו יחשבו לתקניות.

יום הגרב הבינלאומי

הם תמיד תמיד מסתובבים בזוגות, הם מחממים באימוני חורף קרים, הם עוטפים את כפות הרגליים שלנו בכל אימון ונאמנים אלינו בכל ריצה מיוזעת עד הרגע שאחד מהם נעלם בכביסה... על מה אנחנו מדברים? על גרביים כמובן. הגרביים נחשבים לפריט לבוש נפוץ והכי חשוב לכל ספורטאי שלכל אחד מאיתנו יש בארון עשרות זוגות ממנו, כאשר הגרביים לא איכותיות יכולת להרוס אימון שלם ולגרום לאי נוחות מציקה. עד כמה החשיבות של הגרביים היא גדולה לא רק עבור ספורטאים? ב-4 לדצמבר מציינים את "יום הגרב" באמריקה, וב-4 למאי מציינים בבריטניה את "יום הגרביים האבודים", המוקדש לכל אותם גרביים שאבדו בדרכם מהכביסה לארון. זקוקים לאוורר את כפות הרגליים שלכם? אולי כדאי שתעשו זאת בתאריך ה-8 למאי, שזהו "יום ללא גרביים" עולמי.


שימושים לגרביים

הגרביים שלנו לא רק מחממים אותנו ודואגים לכרבל אותנו בימות החורף; גרביים מגנים על כף הרגל מפני יבלות או שפשוף מהנעל ומונעים זיעה ורטיבות. גרביים איכותיים יכולים לשפר את איכות החיים והאימונים שלנו מקצה לקצה; להרגיש נעים יותר ולבודד חום או קור. גרביים יעזרו לנו אף לבצע פעולות יומיומיות בצורה טובה יותר, בעיקר למתאמנים שבינינו; כל סוגי הספורט למיניהם, כולל ריצה, רכיבה, יוגה או אימון בחדר כושר. זוג הגרביים שלנו מעיד על מי שאנחנו; גרביים צבעוניים? מקושקשים? אחידים? גרבי צמר מרינו או אולי גרבים דקים? במאה העשירית למשל, גרבי משי נחשבו לסמל סטטוס של אנשים אמידים ( עם טכנולוגיות הבדים הקיימות כיום גרבי משי כבר מזמן מחוץ לתחום (: ) במחקר אשר בוצע באוניברסיטת הרווארד מצא כי אנשים הגורבים גרביים צבעוניים ומיוחדים הם בדרך כלל מוצלחים יותר, אז אתם עדיין עם גרביים בצבע שחור או אפור ודואגים להסתיר אותם טוב טוב מתחת למכנסיים - בבחירת הגרביים הבאים שלכם תשקלו היטב את בחירת הצבע. עוד מצא המחקר כי ככל שהגרביים בעלות עיצובים מיוחדים מושקעים יותר - כך הסביבה והאנשים יחשבו עליכם בצורה חיובית ודברים טובים יותר.


גרביים מגניבים

כמו כל פריט לבוש, מעבר לנוחות גם בגרב משתמשים כהצהרה אופנתית; לגרביים יש כל מיני סגנונות וכל מיני סוגים. בעשורים האחרונים נכנס לחיינו טרנד חביב לפיו אנשים רוכשים גרביים מגניבים בכל מיני צורות, קשקושים וציורים. גרביים כבר מזמן הפסיקו להיות רק פריט אופנתי; שמעתם פעם על גרבי מזל? ישנם אנשים שמאמינים כי זוג גרביים שאהוב עליהם במיוחד מעניק להם מזל, ולכן הם גורבים אותו לאירועים חשובים כמו מרוץ או תחרות ספציפית, ראיון עבודה, מבחן, דייט ועוד. גרביים מגניבים נחשבים לטרנד אופנתי במיוחד אצל רוכבי אופניים ולאט לאט הטרנד משתלב גם אצל הרצים. כיום מיוצרים מיליוני גרביים עם ציורים של דמויות מפורסמות, סדרות טלוויזיה, מותגים, ספרים, מאכלים וכל מה שרק תרצו. אוהבים את הגרביים שלכם מיוחדים? תזכרו כי אלה שנוטים להוסיף טאץ' עיצובי לגרביים שלהם הם אלו שלא מרגישים מחוייבים לנורמות.


אבד לכם גרב?

מיליוני גרביים אובדים והופכים את בני הזוג שלהם מיותמים וחסרי שימוש. התופעה של איבוד גרב היא כה נפוצה ומטרידה, עד כי נעשו מאות מחקרים ומשאלים בנושא. מה אפשר לעשות כדי להציל את זוגות הגרביים שלנו מגורל דומה? הנה כמה טיפים לשמירה על זוג הגרביים האהוב עליכם: ברגע שאתם משליכים את זוג הגרביים שלכם לכביסה- גלגלו את שני הגרביים יחד, כך שהם יתכבסו כגוש אחד; הכניסו את זוגות הגרביים שלכם לשקיק בד וכבסו אותם בתוך השקיק כשהוא סגור; שמרו קופסה או סל כביסה קטנים שיהיו מיועדים לגרביים בלבד והקפידו להכניס לשם את הגרביים בזוג ברגע שאתם מורידים אותם. זכרו כי גרבי מרינו לא יספגו ריח לאחר שימוש חוזר כך שניתן לכבס אותם במרווח זמן גדול יותר מפני שבד המרינו הוא אנטי בקטריאלי באופן טבעי.



מה עוד אפשר להגיד על הגרביים שלנו? הם מלווים אותנו בכל אימון ולאורך כל החיים, הם מחממים אותנו ומספקים לנו שקט נפשי ופחד מיבלות וחוסר נוחות בזמן אימון. על מה כן צריך להקפיד בעת שגורבים גרביים? על גרביים נקיות, לא צמודות מידי, על בד נושם ואוורירי, וכמובן על הצבע והעיצוב המושלם. כבר בחרת את הגרביים שלך? למבחר הגרביים הגדול בישראל לחץ כאן

0 תגובות
bottom of page